WELCOME PEOPLE! THANK YOU FOR VISITING & HAVE A NICE DAY ;)


Get your own Digital Clock

Thursday, April 7, 2011

copy & paste from FB

vocab peghok kite..~

by Nur Haswani on Thursday, 07 April 2011 at 19:24
Apa ke he = apakah hal
Ate= ?(pemula bicara)
Awok= saya, aku
Ayor= air
Bak= minta
Baruh=bilik air
Beda'ah= bohong, tipu (ayat: Kamu jangan beda'ah!)
Bedek= periksa sesuatu
Bedi= sejuk
Bedik= terpejam-pejam(mata)
Begik= degil
Behe= bengkak peha
Berambat= berlari
Bercherah, bercheghoh= 1)Bunyi echo 2) Bunyi akibat sesuatu. (ayat: Bercherah bunyi meroyamnye sampe ke Kuala / padan le bunyi bercherahhh kat kebun tadi, rope2 ade kerete kebe (babi)
Berde'eh= merengus
Bergediok= banyak, ramai
Berjujuih= berbaris-baris, bersusun-susun
Beroyang= biawak air
Berunte= beransur
Bibior = bibir
Bojot= basah
Bolen= telanjang
Bonyeh= basah + lembab + kotor
Bonyok= hempap, tindih, tekan
Buat kerin= buat tak tahu
Bulor, Kebulor= lapar, kemaruk
Bulut= gulung
Cabok= buruk(ayat: basikal cabok pun kena curi..)
Cakcibor= pepatung
Capang= kembang terbuka
Ce= ? ,cuba (ayat: Ce kamu buat dulu, lepas tu aku)
Cebeh=?
Cebok= gayung, bekas cedok air
Ceghoye= cair
Cekoh= pegang, sentuh
Celuih= lepas
Cemei= mata sepet, separuh buta
Cerangap' bercerangap=bersepah,tak tersusun
Cerum-ceram= seram sejuk
Cicor= cicir
Cior= kusyen/tilam kecil untuk majlis akad nikah
Co'et= sikit sangat (ayat: Alah! seco'et je yang dapat)
Cokeh= cari (ayat: Apa dicokeh?)
Conggek= berjalan agak tonggek
Coyer= cari
Cupoi= hujung
Dabe= beg duit, wallet
Dedor = badan suam-suam rasa macam nak demam
Degor, berdegor= bergetar
Deme= mereka
Dengkut= tempang
Deruih= nakal
Engkoh, engkohnya..= rupa-rupanya
ganjak= bergerak sedikit
Ganjey= janggal
Gebor= selimut
Geduak= buah kerdas
Gemor= suka
Getik= menyampah, benci
Ghayan= sawan, tarik
Ghodi, peghodi= kerjakan
Ghonjang, ronjang= jolok
Ghotak= jambatan kayu
Gile sebere= gila tak tentu hala
Godam= hentam
Gogok, togok= minum dengan tergesa-gesa
Gonyoh= tenyeh
Goyor= goyang, gayat
Haghin= ketiak hangit
Hajab= peduli (ayat: Apa hajab aku.Bior lantaknya)
Hakap=tamak
Hambat= kejar
Hameh= badan berbau busuk
Hangat pijor= hangat pijar
Hanyak= pijak
Hanyor= hanyir
Henyut bengut, herot benyut = senget, kemek
Hincit= halau pergi(ayat: Hincit kamu dari sini!)
Hingor= bising
Hogeh= goyang sesuatu untuk tujuan mencabut
Hugu hagan = kusut masai
Hunte= lantak, biarkan
Ingke= seronok sangat
Jabe= uncang
Jakme, Ja'ama = Juz Ama
Jebik= tarik muka, hampir-hampir menangis
Jegey= beliakkan mata
Jelabang= tak mendengar dengan baik
Jelabok= terburai
Jelebo= labi-labi
Jelejeh, berjelejeh, menjelejeh= air keluar dari mulut
Jelepek= letih sangat
Jenuh= selalu, puas, lama
Jerobe=Terpa
Jerobon= timbunan (lebih besar daripada jeromon)
Jerombab= tersungkur
Jeromon= timbunan kecil
Joben = telinga besar
Joghe= jakun
Jongoih=?
Jongong=membuat muka hodoh untuk menyakitkan hati orang
Joren= tajam
Juih= cebik
Kacak@kicak = pijak (ayat: Ce usah kicak lecah tu...kotor)
Kadap= ke hadapan
Kantor= buah pokok kabung, dibuat halwa. biasa ada pada puasa dan hari raya
katup=tutup
Kayor= pergi ke sungai, pergi ke bilik air
Kecek, mengecek= tipu, menipu
Kedan/gedan= penyodok pasir
Kedengkin= kurus sangat
Kelemayor = berair (ayat: mata kamu berkelemayor)
Kelior = ke hilir
Kelolo= lawak. tergesa
Keme, kume = kami
Kemin= penjagaan rapi
Kengkiak= anai-anai hitam kepala besar
Keroko= cakar
Keromut= keredut
Kobek/kebek= mengorek/menekuni
Kokak= gigit
Kome= Merujuk kepada dua orang atau lebih (ayat: kome pergi la mendaftar, tak rugi)
Kopah= kibas
Kuce= kacau(masakan)
Kulu = ke hulu
Kumbah= halau pergi dari tempat itu (ayat: Kumbah kome dari sini, buat semak aje)
Kuncam= terkunci(mulut terkuncam)
Kute= keras, tua
La'eh= lesu, tak bermaya
Labon= cakap
Leboh= terlepas, hilang
Lecah= becak
Legat= mata asyik pandang sesuatu
Lekeh= pandang rendah orang lain
lekor= rasi, menjadi
Lenjun= basah
Lenyor= lembik
Lepor= ruang khas yang ditinggikan dibuat daripada papan auat buluh untuk kerja-kerja kenduri
Lesut=?
Libang libu = runsing
Lugu= jemu
Machun= kosong, tiada
Mangkor= keras
Mandom= bosan, murung
Meghelap= aktiviti menangkap ikan menggunakan daun-daun pisang kering yang dijadikan pukat. dihanyut dan ditarik ke tebing.
Megholoh= tidur
Megholoih, berolos= tembus
Melangut = muka dan mata melihat ke atas
Melantak= makan
Melantong= busuk sangat (ayat: Mak oi..kentut sapa busuk melantong baunya ni?)
Meletin= manis sangat
Melilor= melilau
Mencebak= alat mengorek lubang
Mencicit= lari lintang pukang
Mencobak= tak henti-henti
Mengelebang= seolah-olah melayang (ayat: Mengelebang dia bawak motor)
Mengelinak= berkeliaran
Menghebah, merebas= berak
Mengke= mengkal
Menguet= bergerak-gerak(ayat: Ekor kucing itu menguet)
Menonong/menonen= melulu
Mentelun= seluar
Menyelap= aktiviti perbomohan (sehingga tak sedarkan diri), marah-marah
Merampuih= melawan, memberontak
Merenin=bengkak, berkilat
Merewang= merayau
Merongeh= hisap puting(baby)
Mete= senyap, diam, kaku
Metor/meghetor= berpusing-pusing mencari sesuatu
Mike= kamu, engkau, kau
Minyak geh/ gah/ gas= minyak tanah
Moh= ajak, jemput, jom
Mone= berperangai seperti budak2 (tak matang)
Mue= beri muka
Muey= rasa nak muntah
Mulut jelabah= mulut laser, pok pet
Nen= jernih (ayat: heymokk, nen beno ayor sungei ulu kenah)
Ngamput= perihal mencerca (ayat: Ngamput betul dia tu, pinjam duit tak reti nak pulang balik!)
Ngancok= perkataan lucah diucap ketika marah
Ngantor= sejenis adat/permainan di bulan puasa. Menghantar makanan depan pintu rumah jiran tanpa diketahui oleh jiran.
Ngayan=sauk ikan guna alat daripada rotan dan jaring
Ngekek= ketawa dengan kuat
Ngelat= tipu
Ngeledin= bengkok berpintal
Ngelejat= mengelupur
Ngelempang = bergelimpangan
Ngelenyor= gatal(ayat: Anak dara Din tu memang ngelenyor)
Ngelewor= berjalan ke kiri ke kanan
Ngeligih, mengeligih= menggigil kesejukan
Ngelitin, mengelitin= mengelupur(ayat: Atan Sikin mengelitin di tengah padang bola bila kakinya dirembat pemain Kota Lama Kanan)
Ngempor= jalan terkengkang-kengkang (ayat: Mak oi..ngempor jalannya..)
Ngeren=senget
Ngigo ghato= mengigau merepek-repek
Ngobak= menangis (budak-budak)
Ngolek=baring
Ngolen= sampan/bot bergerak-gerak dilanda ombak
Ngonyen, Nyerongen = senyum, sengih
Nguk ngap nguk ngap = berdenyut-denyut
Ngulen peghin= bergolek-golek, berguling-guling
Ngunyap=menguyah
Nohen= buat tak tahu
Not= duit kertas
Nuge= loya
Nungap= mengah
Nyambe= menyambal
Nyampuk= mencelah ketika orang berkata-kata
Nyangat=minuman panas
Nyegholang= perihal warna yang terlalu terang
Nyeluen= suatu keadaan fizikal yang berlebihan luar daripada biasa (ayat: kuku kakinya nyeluen, buruk rupanya)
Nyenggor= panas
Nyerangkang= jatuh terkangkang
Nyerangkong= duduk bertinggung
Nyeronot= menyusup
Nyeronyot= merujuk benda hidup yang banyak dan kecil-kecil (ayat: Menyeronyot ulat dalam telur busuk itu.)
Nyondok=
Nyonggoh= ?
Nyongket= berjalan-jalan, bersiar-sira
Nyongok= bahagian depan terangkat sedikit; ayat; bot tu nyongok sikit
Nyor = kelapa
Paih= lepat pisang, masakan ikan dalam daun pisang
Pantang lepa= ?
Parak=
Parap= pukul orang menggunakan belakang tangan
Pare buang= rak menyimpan alatan dapur
Pasyor= pasir
Pele'ot, terpele'ot= bengkok, remuk
Pelior= kemaluan lelaki
Penala= penampar
Pengilo= bubu besar berbentuk 4 segi
Pengkor= pengkar
Pengor= busuk sangat
Penyegan= pemalas
Pongo= terdedah
Ponyok= renyuk (ayat: Apa ke he kamu ponyok kertas tu?)
Raban teben= tak keruan, tiada terurus
Rabat= panjat
Rabit= cabik
Randuk= berjalan dalam air
Rebe hanyut= perumpamaan penyibuk
Rebeh= senget
Regih= penyapu lidi
Rempit= rotan
Rengkat= tempang
Rengkoh= goyang dengan kuat untuk merempuh
Renyah=leceh
Rigap= cekap
Sange, sangai= penutup hidangan
Sarok= tak sengaja
Segholoh= jatuh, termasuk ke dalam/bawah
Seghoyat= perihal hujan yang sudah berhenti
Seghoyor= seriau
Selaid= torch light
Selayut= bergantungan
Selemoih= kotor berair (ayat: Berselemoih muka budak itu)
Selewen= Tak prihatin, tidak ambil berat, tidak buat dengan betul
Seliang= satu tamparan, satu pukulan
Selimbo, selembo= tusukan kecil ke dalam kulit akibat serpihan kecil daripada kayu, buluh atau pokok
Selimbo, selembo= tusukan kecil ke dalam kulit akibat serpihan kecil daripada kayu, buluh atau pokok
Seluen= pulas (ayat: Aku seluen telinga budak ni karang!)
Sember= pasir
Sengkak= senak(perut)
Siya'= mangkuk tingkat
Skor= rembat, curi(ayat: Siapa yang pernah skor barang kat kedai Tiong kena bertaubat dan mintak ampun balik dengan dia)
Soliek=?
Sonteh= sentap, rentap
Soyok= atap tambahan
Suba= tidak cantik tapi tidak pula hodoh
Taboh= pukul
Tak kose = tak kuasa (ayat: Tak kose teman nak nasihat dia)
Tak ngomben = tak memberi kesan, tiada apa-apa yang berubah (ayat: Dah kapak pokok tu tapi tak ngomben pun)
Tak semiok = tak sihat (ayat: Tak semiok rasa hari ni, tak jadi la pergi Kuala)
Tak sior= tak hendak, tak ingin(ayat: tak sior teman eh!)
Tawor lesyor = tawar (makanan tawar)
Teghoyak= menangis
Teman= saya, aku
Tembi= menyiku
Tembok= jalan tar
Tembun= tembam
Temen= moody, sombong
Tempelen= lempang, tampar (di bahagian pipi/muka)
Tengin= bodoh
Tepek= kuih daripada pisang atau tepung
Terbelih= terjerut
Tereban=buang,humban
Terenjat= terkejut, cemas
Tergeloceh= tergelincir
Terjerombab= tersungkur
Terkayak-kayak= lalu lalang, terkial-kial (ayat: Apa ke he kamu terkayak-kayak depan tv tu!)
Terkolap= terseliuh
Tertomoih=terjurumus (ayat: Muka Usin Bolt tertomoih ke tanah apabila terjatuh ketika acara lari 125 meter)
Tobek= tebuk, lompang (ayat: Nangka dah tobek makan di tupai.)
Toben= tua
Tohor= berkeras, tahan (ayat: Bertohor dia simpan buah deghoyan sampey busuk..langsung idak dibagi nyer dekat teman)
Tojen= kurus kering
Tojey= serangan lisan bertalu-talu
Tongong= bodoh
Torak= kuih dibuat daripada tepung yang dibalut, dimasak dalam daun pisang. di dalamnya ada inti
Torek= bising , berleter (ayat: Torek bapak kamu karang, basuh balik basikal dia.)
Toyok=babi
Tu'i=tolak
Tujey= menyiku
Tumpor= tewas,
Tungo= sejenis kutu yang menggigit badan manusia
Uraih= umpan
Yong= kakak sulung, perempuan
Yop= abang sulung, lelaki

2 comments:

Ruh mata Aini said...

terbaikkla wei..haha..aku nak letak kt blog ak gak la..nk kopi pes!

shahidakharudin said...

letak weh letak
martabatkn peghok kite haha